background

Monday, 5 March 2012

Lawar Terung

Nak masak ape la mlm ni.....tiba2 teringat plak lauk kegemaran my hubby...lawar terung org negori, klu dpt mkn lauk ni 2 pinggan dia mkn, nmpk kat kedai... terung tu mcm fresh je saya pun beli la 4 biji kecik je al maklum la rakyat tak ramai....sebelum ni ada belajar dari mak mentua cara nak buat lawar terung ni maka kena la buat selalu sbb lakiku suka...senang je nak buat ala2 cam kerabu gak xde masak2 bakar je terung tu...
Kat sini saya sertakan cara-caranya pada sesiapa berminat nak try dan ubah selera......klu org negori mesti tau resepi ni,pasti membuka nafsu makan hehehe.....bertambah gebusss la... laki aku lemak2 bagai huhu...takpe sekali sekala,klu santan mentah kurang skit jadi lemak tepunya hihihihi...yo la tu....

 Ni dia terungku sebelum ku korbankan diatas kuali .....

Ni plak...setelah terkorban... pilih terung yang bersesuaian dgn famili puan-puan ye....cuci dan bakar/sanggan diatas kuali sampai dia kuning kemasan dan kehitaman hehe.... dan lembut isinya


 Selepas terung tadi lembut dan masak...tarik pelahan-lahan kulitnya yg hangus hingga bersih...hati-hati ye puan-puan panas tu nanti melecur plak tangan :) pastu boleh la ikut resepi dibawah tuk buat kuahnya plak ye....baru la ada ummphh....


Resepi Lawar Terung
By : Mamamimi

4 biji terung ( yg sedang-sedang saja ) - dibakar hingga masak dan lembut
10 biji cili padi ( dikisar )
1 biji bawang merah ( dipotong dadu )
1 cawan santan pekat
1 sudu rempah kari
Sedikit asam jawa
secubit garam dan cukup rasa


Cara-caranya :
Bakar terung tadi hingga kuning keemasan dan lembut
Buang kulinya yang hangus dan asingkan


Kuah Lawar :
Kalau guna kelapa parut perah menggunakan air panas
Campur santan dengan cili padi yang telah dikisar,bawang merah yang telah didadu,rempah kari,sedikit asam jawa dan gaul rata bersama secubit garam
* Klu guna santan dah perah,elok la panaskan sebentar takut-takut perut anda meragam plak nanti
Kemudian boleh la campurkan santan tadi pada terung yang telah siap dibuang kulitnya dan siap untuk dimakan...senang je kan....boleh la dikategorikan kerabu/ulam-ulaman :)
Klu tak cukup pedas letaklah cili padi yang dipotong....




1 comment:

  1. nampok sodap yo...buekknyo pon nampok sonang...hi..hi..

    ReplyDelete

chandelier

Moments in Time Moments in Time