background

Monday, 20 February 2012

Bubur Putih Bubur Merah

Teringat masa kecik2 dulu klu time besday ni la dia masakan yang selalu mak buat...bila kami mintak kek mcm2 alasan dia bagi itu la...ini la...membuatkan fikiran negatif terhadap kek kekadang terbwk smpi kini..

Tapi kami faham... nak beli kek tu pun jauh tempatnye n ongkosnye pun tidak mengizinkan....maka kami 5 beradik redha la menerima bubur merah ni seadanya...x kira la besday ke..lulus periksa ke...masuk U ke ini la dia kebesarannya, org jowo sebut "bancaan"...tapi disbbkan rata-rata jiran tetangga, sedara mara dah biasa dengan budaya ni mcm menjadi kemestian setiap kali melahirkan rasa kesyukuran bubur ni la menjadi bahan sedekah daripada kami semua

Sebenonye lakiku menyuarakan pertanyaan smlm, tgh tgk2 gambo makanan kat satu kedai ala2 kg ternmpk bubur merah ni...boleh dia tanye... " mama tau ke masak bubur ni", Cehh!!....org Johor mesti la tau kan,terutama yg ala2 jawa ni kihkihkih.....maka mama pun buatkan la hari ni...mkn kasi abih ye bubur merah ni :) :)


 Bubur merah ( bubur abang dlm bahasa jawa ) saya buat daripada pulut n sedikit campuran beras sbb tak nak terlalu pekat dan melekat bila sejuk nanti....dan saya guna gula Melaka asli sbb tu nmpk perang-perang je klu letak lebih nanti manis sgt pulak

Klu nak nmpk gelap guna la gula merah yg timbang atau dlm peket tu... klu gula melaka memang warna dia camni...klu nak tau gula Melaka ni ori atau tidak bila kita potong guna pisau lembut je tapi klu keras kematu baling dinding pun tak pecah maka itu adalah tak asli atau campuran dengan gula pasir....aroma dan rasanya pun lain klu guna gula Melaka ni wangiii je.....dan membangkitkan selera :)


Resepi Bubur Putih Bubur Merah ( Bubur Abang )

Bahan-bahannya:
1 cwn beras pulut.
Segenggam beras
Air secukupnya utk memasak pulut jadi bubur
1 cwn santan
Gula merah/ 2 ketul gula Melaka ( ikut citarasa masing- masing )
Sehalai daun pandan
Garam

Cara-caranya:
1.         Basuh pulut bersama beras dan masak hingga beras pulut kembang
2.         Bila beras pulut dah kembang, masukkan garam dan santan.. gunakan api perlahan.
3.         Bila dah mendidih keluarkan/asingkan sesenduk dua bubur putih ( biasanya saya suka bubur putih  lebih maka kena la asingkan lebih )
4.         Masukan gula merah/ gula Melaka dalam baki bubur tadi.. kacau hingga gula hancur.. rasa manis dan masinnya….bila cukup rasa boleh la tutup api ( sedap gak dimkn jika disimpan dlm peti ais ) 


        Sesape yg tak penah mkn bubur ni cuba la memasak dan merasanya ye... klu takut kembung perut makan pulut boleh juga tukar dengan beras biasa ala-ala bubur nasik cuma akan rasa lemak manisnya daripada santan dan gula Melaka...


3 comments:

  1. Ermmm macam menarik je. tak pernah pun makan. InsyaAllah nak cuba le nanti

    ReplyDelete
  2. mmg sedap bubur ni.Selain bubur merah ni utk 'bancaan',org jawa pun suka buat bubur som-som & nasi ambeng.Akak buat la utk anak2 bulan lepas tp dorg mcm tak bape nk mkn sgt.teringat kat arwah embah suka buat bubur ni time akak kecik2 dulu.

    ReplyDelete
  3. Cuba la Kak Sam senang je buatnya....tu la kan kak ina makanan cam ni nostalgia sebenonya,anak skrang xnak dia mkn,mkn pun sket je mama dia jugak kena perabih...tang nasi ambeng tu ingat nak try buat gak,tapi remeh gak kan kak,saya suka time abah balik kenduri baca yassin bwk berkat..pehh...berebut kami mkn mcm sedap giler gitu hehehe.....org bagi memang sedap kan....

    ReplyDelete

chandelier

Moments in Time Moments in Time