background

Wednesday, 15 February 2012

Keli Kicap Berempah

Hari ni mamamimi malas betul nak masak.....tapi perutku dah berkeroncong.....maka masakan yg paling senang, cepat dan sedap dimkn adalah masak kicap, nmpk ikan keli kat pasar mcm best je klu masak kicap ni....ada yg geli nak mkn tapi saya suka sgt ikan tu sbb lembut dan sedap la.....nyumm..nyummm...

Ada yg kat bau la.. hanyir la...tapi saya ok je...heeee...biasanye saya cuci ikan tu dgn asam jawa dan tepung beberapa kali baru cuci dgn air bersih, kemudian baru la letak kunyit dan garam untuk digoreng....klu meletop kena tutup ye kuali tu.. takut nanti berkecah lantai dapur dengan minyak heee.....

Mari kita tgk masakan Keli Kicap Berempah


 
Keli Kicap Berempah
Bahan - bahannya :
  • 1 ekor ikan keli di potong 4 ( klu besar la )
  • 3 ulas bawang merah - dimayang halus
  • 3 ulas bawang putih- dimayang halus
  • 2 inci halia - dimayang halus
  • 1/2 cawan kicap manis
  • 1 sudu besar rempah kari ikan
  • garam secukup rasa
  • air dan minyak untuk menumis
  • 1/2 biji bawang besar dimayang 

Cara - caranya :
  1. Ikan dibersihkan dan digoreng. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak, masukan rempah tumis, tumis bawang merah, bawang putih dan halia yang telah dimayang
  3. Masukkan rempah kari. Tumis lagi hingga naik bau.
  4. Masukkan kicap dan air. Biarkan mendidih dan masukkan bawang besar yang telah dimayang
  5. Masukkan ikan dan biar lagi sampai kuah pekat.
  6. Tambah garamdan cukup rasa
Dah siap untuk di hidang dan dimakan



4 comments:

  1. Tak penah lagi masak ikan keli kicap berempah cam gini...mesti sedap kan...

    Salam kenal2 dari kak cek...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq atas kunjungan....cuba la kak resepi ni heee...resepi org malas tapi sedap tau, cubal la :D

      Delete
  2. sangat menyelerakan.Gambar2 pun cantik sgt

    ReplyDelete
  3. Heee...tq, cuba memahirkan diri dlm masak2 tu pun klu mood mari...bab gambar tu saya masih belajar ngan hubby kekadang ok kekadang idak maklum la kelas x berbayo :)

    ReplyDelete

chandelier

Moments in Time Moments in Time